De technische afdeling van de NMBS is op zoek naar potentiële kopers voor meer dan 500 wagons van het type M4.
De technische afdeling van de NMBS is op zoek naar potentiële kopers voor meer dan 500 wagons van het type M4. De spoorwegmaatschappij plant om deze voertuigen tegen 2023 geleidelijk buiten gebruik te stellen. Er doet zich echter een probleem voor: de M4-wagons bevatten "beperkte hoeveelheden asbest, vooral in de vorm van Klingerit-pakkingen," en kunnen ook de schadelijke stof Chroom-6 bevatten "in het schilderwerk onder de wagon en op het dak." Deze informatie is te vinden in het informatiedocument voor potentiële kopers dat NMBS Technics op zijn website heeft gepubliceerd.
De M4's vormen niet het enige Belgische spoorvoertuig met asbest. De NMBS heeft asbest aangetroffen in 1.152 voertuigen, zoals blijkt uit het antwoord van de federale minister van Mobiliteit, François Bellot (MR), op vragen van Kamerlid Joris Vandenbroucke (sp.a) vorige week.
BIJNA DE HELFT VAN DE NMBS-VLOOT
Bellot somt in zijn antwoord 720 rijtuigen, 193 locomotieven en 239 motorstellen op die asbest bevatten. Dit komt neer op bijna de helft van de NMBS-vloot. Het betreft voornamelijk voertuigen die zijn gebouwd in het midden van de jaren 80 en die nog steeds operationeel zijn, maar binnenkort uit dienst worden genomen.
De NMBS verkoopt al enkele jaren oud rollend materieel dat buiten dienst is, aan het einde van zijn levensduur, of na een ongeval. "Als het materieel asbest bevat, moet dat voorafgaand aan de overdracht van de eigenaar worden verwijderd," verduidelijkt NMBS-woordvoerder Bart Crols.
