Hoe wordt een asbestattest opgemaakt?

Van plaatsbezoek tot labo- en data  analyse. In 5 eenvoudige stappen naar jouw asbestattest.

Stap 1: opdrachtformulier

De eigenaar van het te onderzoeken pand ondertekend een opdrachtformulier. Hierin wordt duidelijk de opdracht en de omvang van de inventarisatie gedefinieerd.

Stap 2: vooronderzoek

De opdrachtgever zal aan de deskundige alle nuttige documenten bezorgen die relevant zijn voor het onderzoek. Hierbij denken we aan bouwplannen, lastenboeken… Deze documenten zijn noodzakelijk voor het vlotte verloop van het plaatsbezoek.

Stap 3: plaatsbezoek

De deskundige gaat de woning ter plaatse inspecteren. De eigenaar zorgt er voor dat alle ruimtes toegankelijk zijn en dat de deskundige op een veilige manier zijn onderzoek kan doen. Is dat niet het geval, dan kan de deskundige geen attest opmaken en zal een mogelijke verkoop van het pand niet kunnen doorgaan.

De deskundige zal een aantal stalen moeten nemen. Pleisterwerk, crepi, tegellijm faïencetegels, thermisch isolerend materiaal,… kunnen bij wet enkel als niet-asbesthoudend beschouwd worden na labo-analyse.

Stap 4: labo-analyse

De stalen worden door de deskundige
naar een door Ovam erkend labo
gebracht voor analyse.

Stap 5: data-analyse en opmaak attest

Na analyse door het labo van de afgenomen stalen en op basis van de verzamelde info tijdens het plaatsbezoek kan de deskundige alle data invoeren in een door Ovam beschikbaar gestelde database.
Nadat alle info werd ingevoerd kan het attest gefinaliseerd worden en overgemaakt aan de opdrachtgever.